Wednesday, November 17

AIDIL ADHA

at 12:37 AM
Salam AidilAdha buat semua yang ku kenali. Bercerita mengenai AidilAdha a.k.a Raya Haji, ape yg korunk tau pasal raya haji??ak pon kurang pasti.hee..:D tp ak tau kita menyambut aidiladha ni bukan semata2 untuk tgk org menyambelih lembu,unta,kambing or ape2 la.tp maknanye cukop mendalam.setahu ak, kita sambut raya haji bermakna musim haji sudah bermula.ramai yang ambil kesempatan ni pergi menunaikan rukun islam tersebut, iaitu menunaikan haji bagi yang berkemampuan. semenjak semalam ak bace berita pasal jemaah haji yang sudah pon berada di arafah. x silap seramai 2.5 juta manusia dari pelbagai negara and kaum berada di arafah untuk tunaikan wukuf.alhamdulillah..bagaikan nk menitis air mata tgk begitu ramai manusia berkumpul disatu tempat untuk beribadah dan menyerahkan diri pada Allah.bagaikan hamparan kain putih sepanjang jalan.subhannallah.!!semoga para2 jemaah dpt melakukan haji yang mabrur.amin~
yang keduanya pasal raya haji ni, orang ramai cakap pasal PENGORBANAN.pengorbanan macm mane tu??berkorban apa saja...harta ataupu nyawa...(lagu p.ramlee)..mcm tu ke??hahaha..bukan2.pengorbanan yg dimaksudkan mcm yg selalu kite tgk tu r..org korbankan lembu ataupun bintang peliharaan mereka untuk disedekahkan dan diagihkan2 kepada fakir miskin dan juga penduduk setempat.itu dari segi korbankan binatang.tapi macam mane lak pengorbanan dri segi ilmiah? ape yang ak tau, x kisah ape2 jenis pengorbanan yg kita buat, aslkn mengikut syarak, itulah namenye pengorbnan yang di redhai.pengorbanan yang x membawa persiaan..insyallah..macam kita mengorban sesuatu untuk kebaikan orang lain ataupun benda lain.



ak pon mau chow suda ni.malam suda larut.esok kena bangon awal pagi menyiapkan juadah.itu sahaja coretanku..SELAMAT MENYAMBUT AIDIL ADHA !!..assalamualaikum. :)

0 comments:

Post a Comment

 

AkuDanPapanKekunci Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Online Shop Vector by Artshare