Thursday, July 12

Kimbap!!

at 12:13 AM


Assalamualaikum.

Disebabkan saya mengidam nak makan sushi dan tak dapat...harini saya nak cerita pasal salah satu jenis makan Korea yang lebih kurang ala2 sushi. Seperti yang kita tau, Sushi berasal dari Jepun. Jadi ini pula sejenis makanan yang datangnya dari Korea.

Korang taw tak kimbap tu ape? 
Gimbap ataupun lebih dikenali sebagai kimbap selalunya dimakan ketika waktu berkelah. Senang cerita kimbap ni makanan ringan la. 

Cara-cara nak membuat kimbap...senang je..

Yang pertama kita kena tahu apa bahan-bahan utama dalam membuat kimbap.

1. Beras (lebih baik guna beras jepun)
2. Daging ataupun bahan protein yg lain eg: isi ketam,ikan
3. Sayuran spt mentimun dan karot.
4. Rumpai laut kering (Roasted Seaweed)
5. Telur
6. Garam
7. Gula
8. Minyak bijan


Langkah 1 membuat kimbap :

Masak nasi tadi macam biasa korang masak nasi tu. Bila nasi dah masak, campurkan campuran air garam dan juga gula ke dalam nasi tadi dan gaul sehingga rata. Kuantitinya korang decide la sendiri, ikut selera 
masing2..

Langkah 2:

Sementara nasi korang nak masak tadi, korang boleh goreng telur dalam 3-5 biji kot menjadi telur dadar. Telur tak perlu banyak sangat takut tebal (sbb telur ni jadi isi kimbap nnti). Telur ni korang potong panjang-panjang.

Lepas tu korang boleh lah potong bahan-bahan sayuran tadi untuk dijadikan isinya juga. Macam mentimun dengan karot, korang boleh potong macam telur td. Isi ketam ataupun daging pun korang boleh potong panjang-panjang jugak.

Langkah 3: 

Letakkan rumpai laut atas penggulung sushi  (DAISO ade jual). Letak atas board die. 
Kemudian korang letak nasi yang dah siap diperasakan atas rumpai laut tadi..Nak sedap korang letak minyak bijan atas nasi tu. Pastikan korang mampatkan nasi tadi lepas tu baru lah letak bahan-bahan kering diatasnya. Letak la karot, timun, telur dan juga isi ketam yang korang dah potong panjang-panjang tadi. Letak kat betul-betul hujung rumpai laut tu ye. (sbb nanti korang kene gulung)

Langkah 4:

Langkah yang terakhir dan paling mudah. Korang gulung la kimbap tu dengan menggunakan penggulung sushi. Memang senang kalau ade penggulung sushi ni..sambil korang gulung, korang mampatkan isi-isi dan juga nasi kat dalamnya. Siap gulung, korang potong lah bulat-bulat, macam biasa. Akhir sekalii, jadilah kimbap korang!!! 

*Credit Img : Mr.Google*
                                           
Selamat mencuba!!! 

0 comments:

Post a Comment

 

AkuDanPapanKekunci Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Online Shop Vector by Artshare